zaterdag 16 oktober 2010

Jubileum!


Ik heb wat te vieren, want vorige week was mijn 3-jarig taartjubileum! Ik moest hier ineens aan denken omdat mijn zus 10 oktober 2 jaar getrouwd was. Zij was degene die ooit vroeg of ik haar bruidstaart wilde maken. Volgens mij had ik toen 1 taart met marsepein gemaakt, en dat was echt een hele lelijke!
Maar goed, zus vroeg mij dus een bruidstaart te maken, en haar bruiloft zou over een jaar zijn. Tijd zat om te oefenen en rondkijken dus. Gelukkig ging er al snel een wereld voor me open op het internet en zat ik avonden lang te surfen en alles wat er maar te lezen viel op te slaan in mijn hoofd. Niet lang na de vraag van mijn zus gingen we op visite bij haar, wat is dan leuk om mee te brengen voor bij de koffie (of cola light!)?
Een mooi taartje om te laten zien wat ik al kan, dan kon ik meteen laten zien dat die bruidstaart helemaal geweldig zou worden toch!?
Oeps, ik vond zojuist een foto van de taart die ik toen mee durfde te nemen! Met het schaamrood op de wangen laat ik hem zien. Maar niet zonder eerst te vertellen hoe het ontstaan van deze 'cakewreck' gegaan moet zijn: het ging waarschijnlijk al fout bij de basis, de biscuit. Lekker droog en korrelig als ik het me goed herinner. En de mooie bobbel die bovenop zit... ik wist nog niet dat je de taart het beste andersom kan gebruiken, de bobbel word dus de bodem, de mooie strakke onderkant komt bovenop! Dan de marsepein, inmiddels weet ik dat goedkoop, duurkoop is. Want hoe minder amandelen er in de marsepein zitten hoe slapper en slechter te verwerken hij is. Dit was duidelijk geen topmerk.
En waarom zou je hem een leuk kleurtje geven als hij van zichzelf al zo'n heerlijke onfrisse cremekleur heeft?!
Decoreren is ook iets wat helemaal nieuw voor me was. Nu vind ik dat het allerleukste om te doen, drie jaar terug maakte ik me er wel erg makkelijk vanaf met keiharde kant-en-klare suikerrozen en gebit-brekende pareltjes! Als laatste de vulling; een dikke laag vette botercreme en een halve pot jam, dat zegt wel genoeg he. Nu dan, durf je nog te kijken??? Je hebt nog tijd om je te bedenken hoor... gewoon NIET naar beneden scrollen dan...




























Daar is ie dan:
Als ik hem zie vind ik het nog steeds een wonder dat ik de bruidstaart nog steeds mocht maken! Maar ik vermoed dat mijn zus en zwager zich wel even achter het oor hebben gekrabbeld met de vraag of het nu wel een goed idee was geweest mij te vragen!
Nu wil ik de uiteindelijke bruidstaart ook nog even tonen, hoewel ik inmiddels een hoop dingen zie die ik anders zou doen, ben ik nog steeds best trots op het resultaat van toen. En... ook al is dit niet de eerste taart die ik gemaakt heb, verre van dat zelfs (er zitten er wel 50 voor denk ik) het is wel de taart waar het allemaal mee begon!

Groetjes Linda

3 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige bruidstaart, daar mag je met recht nog steeds trots op zijn! Enne..jouw eerste taartje ziet er stukken beter uit dan de mijne hoor, daar heb ik niet eens een foto van gemaakt...Het is uberhaupt een wonder dat ik daarna nog de moed had om verder te gaan met deze (toch wel verslavende) hobby.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lin,

    :) Wat leuk om te lezen! We waren en zijn nog steeds heel blij dat we je gevraagd hebben. Het was de allerlekkerste (bruids)taart die ik ooit geproefd heb!!!
    En óók toen je met die eerste taart aan kwam zetten hebben we geen seconde aan je getwijfeld. Dankzij jou wil ik nooit geen 'fabriekstaart' meer eten ;D
    Fijn dat je er zo'n leuke hobby aan over hebt gehouden.

    Dikke kus van je grote zus en zwager -X-

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We gniffelen nog steeds om de door een "professional" !!! gemaakte bruidstaart die in de naastgelegen feestzaal werd afgeleverd.
    Nou toen waren we helemaal superrrrr trots op je.
    Enne.......GEFELICITEERD met je jubileum.
    Ga nog maar heel lang zo door.

    BeantwoordenVerwijderen