zondag 29 augustus 2010

Welkom in mijn taartenwereld!

Welkom!

Aangestoken door het blog-virus ben ik vandaag begonnen met mijn eigen blog. Één waarin ik alles vertel over mijn hobby; het bakken, vullen en decoreren van mooie taarten met marsepein. Verder ben ik gek op alles wat met koken en (vooral) bakken te maken heeft. Dus ook daarover zal er vanalles voorbij komen.

Mijn eerste blogbericht gaat over een taart voor mezelf!
Aanstaande dinsdag word ik 28, omdat ik dit gisteravond alvast vierde met familie en vrienden kon een taart natuurlijk niet ontbreken. Overigens vind ik de taart die ik eenmaal per jaar voor mezelf maak meestal het moeilijkste om te bedenken. Want na al die taarten voor anderen, moet ik dan gaan nadenken wat ik zelf nou eigenlijk mooi vind, waar hou ik van? Veruit de meeste taarten die besteld worden hebben te maken met een interesse van de besteller of diegene die de taart gaat ontvangen. Voor kinderen zijn dat vooral de overbekende tv-figuren zoals Mega-Mindy, Sesamstraat en de Teletubbies. Voor volwassenen zijn het meestal de hobby's die centraal staan bijv. vissen, boksen, fietsen, en bij de vrouwen doen bloemen het altijd goed.
Maar ja, als je hobby nou juist taart maken is, hoe ga je dat dan terug laten komen op de taart? Na een aantal weken wikken en wegen kon ik maar geen duidelijk beeld voor me krijgen. Uiteindelijk ben ik gewoon maar begonnen met bakken (vanillebiscuit) en vullen (twee lagen frambozenmousse, gemaakt met verse framboosjes en slagroom) en dan zou ik wel zien wat er uit mijn handen kwam!
Dit is het resultaat: een zilveren taart met strik in retrostijl, geheel geïnspireerd op de kleur en vormpjes van het inpakpapier waarmee ik het onderplaatje bekleed had. Ik ben er wel achter dat ik zelf hele strakke taarten zonder al te veel franjes het mooiste vind. Wat natuurlijk niet wegneemt dat die lekker drukke tekenfilmfiguren, roze meisjestaarten en stoere jongenstaarten ook heerlijk zijn om te maken!

De strik op deze taart heb ik gemaakt van marsepein, wat is vermengd met tylose. Dat is een poeder dat ervoor zorgt dat de marsepein uithard. Zou je dit niet toevoegen, dan zakt de strik direct weer in. De lusjes kunnen op de kant opdrogen, de krullen heb ik om een potlood heen gedraaid om ze zo op te laten drogen.

3 opmerkingen:

  1. Hey, leuk dat je ook een blog begonnen bent! Je taart zag er prachtig uit enne... smaakte heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Linda,

    Dat is nou nog eens 'n leuk bericht op deze druilerige maandagmorgen!
    En helemaal vrolijk word ik bij het zien van je mooie taarten, hoezo creatief......;-)whaw....wat een prachtige taart heb je voor jezelf en familie gemaakt!
    Ja, ik kijk regelmatig bij jou Tielse taarten en zie de heerlijkste,zoete kunstwerken voorbij komen.

    Linda hartelijk welkom in blogland!
    Je hebt er weer 'n volger bij, zodat ik vanaf nu niks meer hoef te missen.

    Fijne blogweek en lieve groet!
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar kun je tylose kopen?

    Hesther

    BeantwoordenVerwijderen